espresso machine

Met een espresso machine speelt u in op de veranderende koffiecultuur

koffiemachine

Nederlanders zijn altijd al grote koffiedrinkers geweest. Maar de laatste jaren is de Nederlandse koffiecultuur sterk aan het veranderen. Er is veel meer vraag naar kwalitatieve koffie op basis van vers gemalen bonen. Met een professionele espresso machine kunt u als horecaondernemer uitstekend op deze toegenomen vraag inspelen.

De Nederlandse koffiecultuur

Koffiedrinken is enorm verankerd in de Nederlandse cultuur. Iedereen weet wat er bedoeld wordt met een “bakkie doen”. De Nederlander drinkt gemiddeld ruim vier kopjes koffie per dag. Daarmee behoort ons land tot de absolute wereldtop wat betreft koffieconsumptie. Zelfs in vergelijking met landen die bekend staan om hun koffiecultuur, zoals Italië, wordt er in Nederland meer koffie verbruikt.

Overigens komt dat deels ook door de maatvoering van de koffiekopjes: waar in Nederland vaak nog grote bakken koffie worden gedronken (in koffiebars en in het buitenland vooral verkrijgbaar als café Americano), daar drinkt de Italiaan zijn koffie in kleinere varianten als ristretto of espresso.

De Nederlander verbruikt per jaar zo’n acht kilo koffiebonen per jaar. Wereldwijd wordt per hoofd van de bevolking alleen in Scandinavië nog meer koffie verbruikt. Opmerkelijk is dat Nederlanders niet alleen ‘s morgens veel koffie drinken, maar ook nog in de avond. In onze buurlanden wordt in de avonduren bijvoorbeeld veel minder koffie gedronken dan bij ons.

Veranderingen in de Nederlandse koffiecultuur

De Nederlandse koffiecultuur is wel aan het veranderen. Nog steeds wordt de meeste koffie in Nederland thuis geconsumeerd: drie op de vier ‘bakjes’ komen uit het eigen koffiezetapparaat. In het zuiden van Europa en de Verenigde Staten wordt koffie veel meer buitenshuis gedronken.

Door de globalisering en de komst van steeds meer koffiebarretjes in het Nederlandse straatbeeld, neemt het aantal Nederlanders wat buiten de deur koffie drinkt wel toe. Als de Nederlander buiten de deur koffie gaat drinken, dan zijn varianten met melk als cappuccino en koffie verkeerd (of latte) erg populair.

Individueler koffie drinken en meer aandacht voor kwaliteit

Ook de kwaliteitsbeleving van koffie is sterk aan het veranderen. Filterkoffie was aan het begin van deze eeuw veruit de populairste koffievariant in de Nederlandse huishoudens. Door de komst van het Senseo-koffiezetapparaat is een grote groep Nederlanders overgestapt naar koffiepads. Het gevolg hiervan is dat Nederlanders meer individueel koffie zijn gaan drinken, en dat ze gewend zijn geraakt aan het gemak van vers gezette koffie.

Nu het succes van de Senseo-apparaten over het hoogtepunt heen is, zijn drinken mensen koffiecups (Nespresso, Dolce Gusto) of zijn ze overgestapt naar een machine die koffie zet van versgemalen bonen. De Nederlander is mede hierdoor ook kritischer geworden over de kwaliteit en smaak van zijn koffie. Deze ontwikkeling hangt ook sterk samen met de toegenomen aandacht voor vers bereide producten, duurzame en biologische productiemethoden, en een transparante en authentieke manier om deze producten te bereiden..

 

Individueler koffie drinken en meer aandacht voor kwaliteit

Voor horecaondernemers betekent dit dat klanten meer kwaliteit van hun koffie verlangen. Geen waterig bakje uit een automaat of koffie die al urenlang op een warmhoudplaatje staat, maar ter plekke bereide koffie van versgemalen bonen. In varianten als cappuccino, espresso of latte. Een prachtige espresso machine geeft ze een extra gevoel van authenticiteit. Bij Maxima Kitchen Equipment vindt u professionele koffiemachines van hoge kwaliteit. Uitgevoerd in elegant RVS met alle functies die nodig zijn om de lekkerste verse koffie te bereiden. Kijk op de website van Maxima Kitchen Equipment voor meer informatie en alle mogelijkheden.

Tags

Over de auteur


admin

admin

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*